"אין משוואה שאנחנו לא יכולים לפתור" 

בגת מפתחים מוצרים ששותים בכל העולם, יודעים להבחין בין מנגו מברזיל למנגו מהודו ודואגים להכניס טכנולוגיה חדשה למפעל שלנו מדי יום. שוחחנו עם טכנולוגי המזון המובילים שלנו על טעמים, חדשנות והתכונות שדרושות להצלחה.


מוצרים לייצוא ללמעלה מ-70 מדינות

גת בכל העולם

כולנו רגילים לראות את מוצרי פריגת על המדפים ובבית, ומניחים שכל תשומת הלב של מפעל גת הוותיק מושקעת בקהל הישראלי האהוב. בגת אומנם מייצרים בסיסים, מיצים סחוטים, תרכיזים קפואים ועוד עבור השוק הישראלי, אך כ-85% מהפעילות של מחלקת הפיתוח מוקדשים להכנת מוצרים לייצוא ללמעלה מ-70 מדינות ברחבי העולם. יצרנים מסביב לגלובוס רוכשים מגת (אשר קרוי בחו"ל GAT FOODS) רכזים ובסיסי מיצים במגוון אינסופי כמעט של טעמים ושילובים, מ-3 ועד 100 אחוזי פרי, ובעזרתם הם מכינים מיצים שמותאמים לטעם המקומי בארצם.

כמות כה גדולה של לקוחות עם צרכים וטעמים שונים דורשת ממחלקת הפיתוח להיות תמיד מוכנה לאתגרים ולעתים אפילו לעבור משלב הרעיון התיאורטי למוצר שנשלח אל מעבר לים, תוך כמה ימים בלבד. "כמעט בכל יום יש לנו מוצר חדש", אומר זיו אשכנזי, מנהל מחלקת הטכנולוגיה, שאחראי על תהליכי הייצור בגת.

"בגת אנחנו מנסים להבין מה מעניין את הלקוחות, ולשם כך חוקרים את השוק לעומק ו'יורדים לרחוב'", מסבירה עמית גיא, מנהלת מחלקת הפיתוח, "אם גילינו למשל, שיש רצון לשילוב של פירות עם סלק, אנחנו בונים תכנית לכמה פירות וטעמים שיכולים להשתלב ואז נכנסים למעבדה ומתחילים לערבב". תחת עמית עובדים צוותי פיתוח, ביחד עם אנשי רכש ומחקר. הם עוסקים, בין השאר, גם בחיפוש וחשיפה של חומרי גלם חדשים – זנים שונים של פירות וחומרים משלימים לתהליך הייצור, שבעזרתם אפשר להגיע לטעמים שקודם לכן היו קיימים רק בדמיון.

"גת מאפיינים פרי לא רק כצהוב, חמוץ, מתוק, אלא מסתכלים עליו ונותנים לו תכונות ומאפיינים נוספים כמו דוקר, צובט, מחוספס ומרענן", מפרטת עמית, ומסבירה שטכנולוגי המזון של גת אף נמצאים בקשר עם החקלאים לתזמון מועדי הקטיף, רמת הסחיטה שדרושה לכל פרי ועוד פרמטרים שמשפיעים על הטעם והמרקם. לא כל הפירות כמובן גדלים בישראל ואת חלק מחומרי הגלם הטכנולוגים דואגים לאתר במדינות שונות. בין אם זה מנגו מברזיל או תפוזים מספרד, זנים מיוחדים מהודו ועוד ועוד.

לאחר שנמצאים החומרים, עמית וצוותה נכנסים למעבדה ומבצעים הדמיה של ייצור המוצר החדש, שממנה שולחים דוגמאות טעימה ללקוח. אם הלקוח מרוצה, עוברים לייצור. "ברגע שהפיתוח במעבדה מצליח", אומר זיו, "עוברים לשולחן השרטוטים. לא כל מה שמצליח לנו בכמות קטנה יצליח בהכרח גם בתהליך תעשייתי, והאתגר שלנו הוא להבטיח שבכל פעם מחדש – בכל קו ייצור – המוצר שלנו ייצא אותו דבר".

טכנולוגים – מחומרי הגלם ועד האריזה

תחת זיו עובדים 6 טכנולוגים שתפקידם להוציא לפועל את משימת המוצר החדש בכל תחנות הייצור השונות ולהבטיח שהתהליך הטכנולוגי יהיה איכותי ובטיחותי. "גת אחראים על הכל – מהבאת חומרי הגלם ועד שהמוצר עוזב את המפעל – רכישה, עיבוד, אחסון, ערבוב, מילוי בנפחים ובשיטות שונות ואריזה". הטכנולוגים במחלקת התפעול עשויים להתמחות בייצור אמולסיות ותרכיזים, הנדסת תהליכים ומכונות או בקרה, ולרוב מתנסים במגוון תפקידים לפי סבב. זיו מסביר שאחד הדברים המיוחדים ביותר בתפקיד הטכנולוג, הוא הקשר החזק בין העבודה היומיומית למדע ולתיאוריה. "במקצועות רבים הקשר בין החומר שנלמד בתואר והפרקטיקה בשטח הוא מקרי,  אבל אצלנו זה ממש לא ככה. העבודה כאן היא הזדמנות לנצל ידע תיאורטי בתפעול יישומי. יש המון מקרים שנפגוש בעיה בשטח ואז נפנה לספרים, בין אם מדובר בביוכימיה, הנדסה תהליכית או הנדסת מזון". 


מימין: מוחמד (טכנולוג ייצור), זיו, אורן ואסף – מנהלי יצור: "ידע תיאורטי בתפעול יישומי"

לעתים קרובות, מוצר חדש פירושו שינוי של הציוד או התהליך בקו היצור, לפי בקשה של הטכנולוגים. "מי שמכיר את תכונות המוצר, יכול לנתח דרישה של לקוח לחומרי גלם וגם לבחור ציוד מתאים. צוותי האחזקה יודעים שבכל רגע יכולה להגיע דרישה לפרק מכונה, להחליף בלנדר או להתקין טכנולוגיה חדשה. הדבר הזה כרוך בלימוד תוך כדי תנועה – גם עבורנו".  

מפעל גת בגבעת-חיים בנוי מתשתיות ותיקות ולצידן מטכנולוגיות מהשורה הראשונה. לעתים מי שיחזור לבקר בו אחרי כמה חודשים, ימצא שדברים נעלמו ואחרים הותקנו במקומם. בין השקעות עתק בתשתיות ובמערכות בקרה, לשינויים קטנים במכונות, עומד טכנולוג המזון. "הצוות מבין ושואב סיפוק מהשינויים שהוא לוקח בהם חלק, ויש לנו עוד הרבה מהפכות לעשות", אומר זיו.  

תמיד בלמידה, תמיד בתנועה

אנשים שעוסקים בהנדסת מזון, מספרים עמית וזיו, חייבים להגיע עם תשוקה למקצוע וסקרנות לטעמים. "וצריך צמא להבין מה עומד מאחורי המכונות והתהליכים, כולל  הבנה של האלמנט האנושי בשרשרת הייצור".  כל טכנולוג חדש בפריגת מאייש את כל העמדות במפעל כדי שיוכל לשים את עצמו בנעליו של פועל הייצור. "אם יש עובד שסוחב שקי פרי של 25 קילו", מדגים זיו, "אני צריך לחשוב על זה שיש גבול למאמץ שלו, לדאוג לציוד הנדסי, לבנות תהליך שהוא ישים ובטיחותי". טכנולוגי המזון כולם חברים גם בצוות בטיחות מזון כדי להבטיח שכל התהליכים מבוקרים ומנווטים לבטיחותו של הצרכן הסופי. במהלך העבודה, לטכנולוגים יש ממשק עם כל גורם רלוונטי לנושא – מהמעבדה והמהנדסים ועד אנשי הרכש והמכירות. 

בזכות למידה מקיפה בשטח ומגוון תפקידים רחב, קריירה כטכנולוג מזון בגת יכולה להתפתח לכמה וכמה כיוונים, בהתאם לכישורים ותחומי עניין. זיו בעצמו עבר דרך של התפתחות רוחבית, כשעבר במחלקות הסחיטה, הבלנדים ובקווי המילוי, לפני שביצע מעבר לתפקיד ניהולי והתמנה לטכנולוג הראשי. "אחד הטכנולוגים בתפעול עובר בימים אלה אחרי כ-8 שנים בחברה לתפקיד של ביצוע  בדיקות מיוחדות במעבדה, אחר עובר למחלקת הפיתוח ואפשר גם להגיע לאבטחת איכות ועוד".  

דרך אחרת, כאמור, היא תנועה במעלה הסולם הניהולי, בעזרת הידע החיוני על תהליכי הייצור. "דוגמא מצוינת לכך היא מנהל המכירות בחו"ל כיום, שהוא טכנולוג בהכשרתו, וזה נותן לו יתרון עצום", זיו מסביר, "כשהוא מגיע ללקוח במדינה אחרת ומסייר איתו במפעל, הוא לא רק איש מכירות – הוא מכיר את הציוד, הוא יודע לזהות מה הצרכים ולהתאים ללקוח תהליך איכותי, זול ומהיר יותר וכך כולם מרוויחים. גם המשנה למנכ"ל שלנו הוא דוגמא לכך: כשאתה איש ניהול או מכירות עם רקע טכני, יש הרבה פחות פערים לגשר עליהם וקל יותר לסגור עסקאות".  

פתרונות צבעוניים, בלתי צפויים וחדשים 

"לחושים האנושיים לא נמצא תחליף"

אחד האתגרים שעומדים בפני צוותי הפיתוח ממש בימים אלה, הוא הדרישה העולמית להוריד את רמות הסוכר במשקאות. המגמה לא מגיעה רק מצד הצרכנים, אלא מממשלות שנוקטות באמצעים כמו סימון מוצרים עתירי סוכר ואף קנסות ליצרנים, שנדרשים לחפש פתרונות המתקה חלופיים. "לדעתי הפתרון הכי טוב הוא להרגיל את הצרכנים למתיקות מופחתת, כמו במוצרים הצלולים שלנו, אבל אם לקוח מבקש ממני שיהיה פחות סוכר ושהטעם לא ישתנה, אני מוצאת את הדרך לעשות את זה", מסבירה עמית.  

"צריך להיות פתוח ולא להיסגר בתבניות", היא אומרת ומספקת דוגמאות לפתרונות צבעוניים, בלתי צפויים וחדשים כמו שילובי פירות במשקאות, גם כאשר אנחנו רוצים לשמור על טעם דומיננטי. "אין משוואה שאי אפשר לפתור, ועם צוות גדול ומגוון כמו שלנו שחושב ביחד, הפתרון יגיע בכל פעם ממקום אחר". הצוות של עמית, לדבריה, הוא אוסף האנשים הכי מגוון שאפשר לחשוב עליו: צעירים ומבוגרים, צברים, ערבים, עולים מאתיופיה ומרוסיה, צרפתים, נשים וגברים. "לפעמים הפתרונות מתחילים ממישהו שנזכר שכילד ברומניה נהג לשתות משקה מסויים".  

דבר שלא רבים יודעים על גת, הוא שכל העובדים בארגון מוזמנים לעבור מבחנים להשתתפות בפאנל טעימות. מי שנמצא בעל רגישות מתאימה, עובר הסמכה ומוזמן לטעום מוצרים חדשים ומוצרים בייצור שוטף. רוב הצוות הטכנולוגי יושב גם הוא בפאנל הטעימות ומוודא שמה שנראה טוב על הנייר, מרגיש טוב על הלשון. "בגת נהנים לטעום את מה שיצרנו במו ידינו" מודה זיו. 

עבור עמית, שמסתכלת על תהליכי הפיתוח מלמעלה ובוחנת הרגלי צריכה בישראל ובעולם, עוסקת בניסויים ומחברת בין קהלים למשקאות, שלב הטעימה הוא חשוב מאין כמוהו. "גת משתמשים במכשור וציוד בדיקה מתקדם", היא אומרת, "עושים אנליזה של סוכרים וארומות בעזרת ציוד מעבדה, יש לשון אלקטרונית ואף אלקטרוני, אבל לחושים האנושיים לא נמצא תחליף. כמו שאתה נכנס לבית ומריח קינמון, ומיד מרגיש חמימות וביתיות – זאת תחושה שאף מכשיר לא יודע לזהות. הלשון והאף של בני האדם זה המשאב הכי יקר שיש לנו". 






סל ההטבות שלנו דינמי וסוגי ההטבות משתנים מעת לעת.



x
חיפוש
משרה

מיצאו את המשרה
הבאה שלכם!