"הכל מתחיל ונגמר באחזקה"

לפעמים נראה שמשקל המפעל כולו על הכתפיים של החבר'ה בסרבלים הכחולים, כשהחלטה אחת שלהם יכולה לעצור את העבודה או להציל לחברה סכומי עתק. הכשרות אישיות לכל עובד, מערכות מתוחכמות לזיהוי תקלות ואווירה שאין דומה לה בצוותים. שוחחנו עם שלושה אנשי אחזקה והגענו למסקנה שיש על מי לסמוך.


צוות מחלקת גבינות: מקסים, גבן (מימין) ואלירז, מכונאי (משמאל)

אלירז אוזן – מכונאי במחלקת אחזקה גבינות

"המפעל שלנו ייחודי כי הטכנולוגיה אצלנו היא בעדיפות עליונה", כך אומר אלירז, שמכיר את המערכות מקרוב מאוד. הוא עובד בחברה כ-8 שנים, עשה את ההתלמדות שלו באתר הישן בתל אביב והיה שותף להקמה של המחלבה החדשה בפארק נועם בנתיבות. "ככל שאתה יותר טכנולוגי, אתה עובד פחות קשה ומתייעל. המחלקה שלנו כל כך גדולה והמערכות החדשות כל כך מאתגרות, שמבחינתי כל יום שאני לא לומד בו משהו חדש הוא יום מבוזבז וזה לא קורה, כי הלמידה היא אינסופית".

אלירז התחיל כמכונאי אחזקה והיום הוא רכז משימות במחלקת הגבינות ולמעשה מנהל את התחום במשמרות הצהריים והלילה. למרות השעות הלא שגרתיות שלפעמים יוצא לו לעבוד בהן, הוא מעיד שדווקא יש הרבה יתרונות בשגרה כזאת. "ההגדרה של מכונאי היא לעבוד משמרות, לא רק בבקרים. חוץ מזה, יוצא שלפעמים אתה זוכה להיות רגוע בבית בזמן שכולם עובדים, או לדאוג לסידורים במהלך היום. אני דווקא ממליץ על משמרות כי זה נותן סוג של חופש שלא כולם זוכים לו".

העבודה עצמה, מעניקה חופש מקצועי גדול אבל מגיעה עם אחריות כבדה. ביצועים של איש אחזקה יכולים להיות משמעותיים מאוד לתהליכי הייצור, בסביבה דינאמית שבה כל החלטה שווה כסף. "היה לנו מיכל קוטג'", אלירז נזכר, "ורגע לפני שהוא התרוקן לקראת שלב מילוי הגביעים, טכנולוגית המזון ראתה שיש תקלה מסוימת באחד המחברים וכבר הייתה מוכנה לעצור את העבודה ולזרוק את כל הקוטג'. במקרה הזה ראיתי שאפשר להחליף את החלק המסויים בלי לגעת בקו באופן סטרילי לחלוטין, וכך עשינו וחסכנו המון כסף לחברה. אלה המקומות שאנחנו נכנסים בהם".

אלירז מתאר את תפקיד המכונאי כנותן שירות. מי שעושה את החיים קלים יותר לכל הזרועות שבהן הוא נמצא ולוקח בחשבון מה קריטי ומחייב עצירה של קו שלם ואיפה אפשר דווקא להגדיל ראש ולהציל את הכסף שעשוי להתבזבז. "צריך למצוא את האיזון ולעבוד בצוות", הוא אומר, ומוסיף "טרה זה מעבר למקום עבודה, זה הבית שלי ושל עוד מאות עובדים ומקום טוב לגדול ולצמוח בו. אבל חשוב שמי שמגיע לכאן ידע שכדי להצליח בתפקיד, צריך לבוא לעבוד, ולא רק לבוא לעבודה".

מוטי משעלי – מנהל מחלקת אחזקה

מוטי הוא מנהל האחזקה במפעל, תחתיו עובדים ראשי צוותים במחלקות השונות: אנרגיה, מילוי, פסטור וגבינות. בכל אחת מהמחלקות מכונאים וחשמלאים. העבודה חשובה, מקיפה ועמוסה, במיוחד בחגים. "לפני ואחרי שבועות בעיקר, המכונות עובדות הרבה כדי לעמוד בביקוש ואחרי החג עובדות הרבה כדי להשלים את המלאי. אנחנו כאן כדי להשקיע באחזקה מונעת ולטפל בתקלות בזמן אמת".

כשמדברים עם מוטי על העבודה, אפשר ללכת לאיבוד בין כל האמצעים שהוא מזכיר רק במסגרת האחזקה המונעת. בדיקות רעידות ובדיקות שמנים, צילומי מפות חום של מנועים ומערכות חשמל ועוד. כבר ברור שאיתור תקלות לא מסתכם במבט פשוט על בוכנות וברזים, אלא אתגר טכנולוגי בלתי פוסק. "קשה לבחור מה הכי  מלהיב אצלנו", מוטי מודה.

"ככל שאתה מתעסק עם דברים חדשים אתה לומד עוד דברים ומכיר את השוק. אנחנו משתפים פעולה עם יצרני ציוד מובילים בארץ ובעולם בתחומי המכניקה והחשמל, שמבקרים כאן הרבה כדי להציע שיפורים או להעביר הדרכות. תמיד יש מה ללמוד, זה בית ספר מקצועי מצוין ובהשוואה למקומות אחרים הידע של האנשים שלנו הוא כמה רמות מעל".

מכונאי בפעולה בקו הייצור

כדי לשמור על הסטנדרט הגבוה בידע של אנשי האחזקה, יש לנו תכנית הכשרה לכל טכנאי וכל חשמלאי ובה הוא עובר תהליך של רכישת ידע בהתאם ליעדים ברורים. "זה יכול לקחת 3 חודשים ועד שנה וחצי ומביא את כל העובדים לרמה טכנית גבוהה. קבענו קורסים, מי מלמד אותם ומה סף הידע שנדרש בכל רמה".

במעבר בין רמות הידע והמומחיות, העובד זוכה לתגמול כספי, אבל הבונוס האמיתי, מסביר מוטי, הוא תחושת המסוגלות שעובדיו מקבלים ולסיפוק שהם זוכים לו בפתרון תקלות. "בשונה מתעשיות אחרות, כל עיכוב אצלנו פוגע במוצר ואחת הדרכים למנוע את זה, היא הכשרה מספקת".

מטבע הדברים, במקרים רבים המכונאים הם אלה שנקראים להציל את המצב במפעל. "הכל מתחיל ונגמר באחזקה", כמו שמוטי אומר. במקרה אחד לא מזמן, האסטרטגיה של בדיקות שגרתיות באמצעים מתקדמים שוב הוכחה כמשתלמת. אם בעבר נתקלו אנשיו של מוטי בשבר מסוים בציוד קריטי שעצר את העבודה למספר ימים בעלות לא מבוטלת, כעת הצליחו לזהות את הבעיה לפני שנוצר שבר, וכך לאפשר לקו הייצור עבודה רציפה.

"אני מרגיש שיש גאווה גם  בפתרון התקלות וגם במניעה שלהן, שהחבר'ה שלנו מאוד מוערכים והאחזקה מוערכת כאן. צוותי העבודה במפעל די קבועים, להוציא היעדרויות והחלפות מיוחדות. בדרך כלל מכונאי או שניים עובדים באותו צוות עם חשמלאי ולומדים להכיר זה את זה, כשאחד המכונאים מנוסה יותר ומוביל את הדרך. "בינינו תמיד יש תחושה של ביחד" מוטי מספר. עם כל השוני בין אנשים, כולם מסתדרים. יושבים ואוכלים ביחד, מבצעים משימות ביחד אז נוצר קליק וגיבוש".

כששואלים את מוטי מה חשוב לו בעובדים חדשים, הוא עונה בלי להתלבט, "מוטיבציה ללמוד. זה תחום כל כך רחב, שאין מישהו שיבוא ויכיר את הציוד, לכן אני מחפש מישהו שיש לו נכונות להתפתח, מישהו שלא מפחד מאתגרים".

שמוליק אביטן – מכונאי במחלקת אחזקה גבינות

שמוליק הגיע לטרה לפני שש שנים, ומספר שהערכים שעומדים מאחורי מקצוע האחזקה מחזקים אותו וגורמים לו ליהנות מהימים (וגם הלילות) במפעל. "אני קם בבוקר עם חיוך, בשיא הרצינות. זה המכשור, האנשים בצוות, הרווחה, וגם מקצועית – המדים הכחולים מוערכים כאן".

אחזקת מכונות בתחום הגבינות הקשות מקיפה את כל הקשור במכונות, מיכלים, טיפולים שוטפים ועוד. החיים המקצועיים של כל איש אחזקה, מתחלקים לשניים – טיפול ומניעה. כדי לאתר תקלות לפני שהן משפיעות על העבודה, צוותי האחזקה נעזרים בתכניות טיפולים תקופתיות ונדרשים להרבה תשומת לב וערנות.  "חשוב להעביר מידע בין המשמרות, להסתכל, להקשיב ולראות שהכל תקין" אומר שמוליק.

עם זאת, כמו בכל מערכת, תקלות נועדו תמיד לקרות. "אם יש שבר באמצע ייצור, זה גורם לעצירה מאוד בעייתית ויכול לפגוע גם בחומרים שבתוך התהליך", שמוליק מסביר. בדיוק כאן נכנס הפן השני של המלאכה, טיפול בתקלות בזמן אמת תוך קבלת החלטות מהירה. "לאחרונה עבדתי לילה בגבינות הקשות. זו מחלקה עדינה ובגלל שאין חומרים משמרים, ברגע שהחלב נכנס למערכת אי אפשר לעצור – הכל צריך לעבוד כמו שעון – אבל קרה שהמנוף שמוציא את המוצר מתמיסת מי המלח רגע לפני האריזה, החליט שהוא עוצר ולא זז. הגבינה הזאת יכולה לעמוד ככה רק כמה דקות ואם הסרט הנע לא יזוז, הלך על הכל". במקרה הזה, באחת בלילה שבין חמישי לשישי, יצרנו קשר עם המנהלים וקיבלנו את האישורים המתאימים והתחלנו מיידית לחקור את התקלה. בפתרון שלה הצלנו מאות אלפי שקלים של נזק –  זה היה רגע של סיפוק ענק"

את מרבית ההכשרה שלו קיבל שמוליק כאן בטרה במסגרת קורס מקצועי של המכללה הארגונית. המכללה דואגת לרמה המקצועית של כל עובדי הארגון, ושמוליק מעיד שהוכשר מעשית ותיאורטית ברמה מאוד גבוהה ובזמן קצר. "אני לא מכיר מקומות אחרים אבל אני יודע שאנחנו עובדים בסטנדרטים מאוד גבוהים. נוסף להכשרה אנחנו משתפים אחד את השני ולומדים מהוותיקים. צוברים ידע מפה ומשם, טועים גם מדי פעם ולומדים גם מזה".



x
חיפוש
משרה

מיצאו את המשרה
הבאה שלכם!