הברקות מהשטח: העובדים שבאו עם רעיון גדול והלכו איתו עד הסוף

מהסימון הקטן על מד השמן ועד הפחיות שכל העולם ראה, עובדי קוקה-קולה העלו בשנים האחרונות יוזמות נהדרות ששיפרו את סביבת העבודה, הביאו ערך וחיסכון אדירים ותועלת לשנים ארוכות.


עדי אשכנזי – מנהל שיווק, קוקה-קולה

לחולל שינויים שיגיעו למיליונים

את השינוי הגדול שהכניס עדי אשכנזי לקוקה-קולה כנראה שכולם ראו על מדפי הסופר, הפיצוציות ובמקררים בבית. כמנהל שיווק קוקה-קולה הוא היה אחראי על כל מה שנוגע למוצר, מפיתוח ואריזה ועד מכירות, שיווק והפצה ובין היתר יזם ביחד עם רועי מדלי, מנהל תוכן באגף השיווק את יצירת הפחיות המיוחדות לכבוד האירוויזיון שישראל אירחה ב-2019 והפך להצלחה מסחררת.

"זה תפקיד חלומות, תפקיד מטורף שמאפשר לגעת במותג הכי חזק בעולם – מותג שהוא קסם ואפשר לחולל בעזרתו שינויים עוצמתיים שיגיעו למיליונים במהלך אחד שתוכנן במשרד עם הצוות. לכל לחיצת כפתור שלנו הייתה השפעה מטאורית על הצרכנים. זה מוצר אהוב ולכן יש אתגר להישאר רלוונטי. במיוחד כשהצרכנים דינאמיים ומותגים מובילים נזנחים בהינד עפעף".

עדי, שהתחיל בתור כלכלן שעובד מול אגף השיווק, חצה את הקווים לפני כשלוש שנים כשיש לו ידע מעמיק על האתגרים והצד העסקי בעבודה. הוא התחיל כמנהל מותג מתחיל והתקדם לניהול מותג המפתח של החברה והיום הוא כבר מנהל שיווק. כמה חודשים לפני האירוויזיון, הוא וצוותו התחילו להבין את גודל המאורע "פתאום כולם דיברו על זה והבנו שכולם צופים, הצרכנים מתרגשים וזה בכלל לא בתכניות שלנו. בלי תקציב ייעודי לנושא, ישבנו וחשבנו מה אפשר לעשות".

הרעיון הראשוני היה שינוי של צבע הפחיות והעברת רעיון שיתחבר גם לתיירים וגם לישראלים. בסופו של דבר, אחרי לא מעט גלגולים, התנגדויות ואישורים, הגרסה שאומצה הייתה פחיות מוזהבות שיישאו עליהן מילות סלנג בעברית. "התמקדנו במילים כאלה שאי אפשר לתרגם בגוגל, כמו 'יאללה', 'כפרה', 'קולולו', ותירגמנו אותן עבור התיירים עם קריצה לקהל הישראלי". ההצלחה, כאמור, הייתה מסחררת, עד שפחיות אפילו נמכרו באיביי כפריטי אספנות. "מבחינתנו זה היה מדהים", עדי מספר, קיבלנו יחסי ציבור בשווי של מיליונים עם צרכנים שהגיבו, תיוגים ואזכורים בתקשורת".

המהלך אושר סופית בחודש פברואר, שלושה חודשים בלבד לפני האירוויזיון. קשה מאוד להעביר בזמן כה קצר מהלך שלא נמצא בתכניות העבודה, לדברי עדי, והוא ומצריך הירתמות של כולם – שרשרת האספקה, אנשי הרכש, הייצור וכו'. "אנחנו ספינה גדולה ולא סירת מרוץ", הוא אומר, "אבל אנחנו מתקדמים ומשתפרים בזה. זה לא קורה ביום אחד, אנחנו בכל זאת חברה ענקית ולא גמישים כמו אדם פרטי שעובד לדוגמא כסיטונאי".

אחד הלקחים הכי משמעותיים של עדי הוא שכאשר ארגון בסדר גודל כזה חווה הצלחה, הוא מקבל זריקת עידוד להאמין בשינויים ומתרגל לזוז מהר יותר ולאפשר לעובדים ליזום ולהשפיע. ברמה האישית הוא למד שאין אתגר גדול מדי וככל שתגרום לאנשים לתמוך ברעיון שלך, הוא יכול להתגשם. "אם יש חלומות ומשהו שמאמינים בו ושלמים איתו, אל תעצור ועשה הכל כדי לשכנע את מי שצריך. אם הפתרון שלך טוב, אנשים יילחמו לצדך".

ניהול המותג קוקה- קולה מביא עימו אחריות גדולה ולצידה גם את הזכות להשפיע. זכות זו, הולידה בשנים האחרונות את הרחבת הערך החברתי במותג קוקה-קולה: מבילוי חברתי – לשינוי חברתי. לצד מהלכים שיווקיים חדשניים (כדוגמת מהלך האירוויזיון) אנו מובילים מהלכים שיווקיים ששמים את המעורבות החברתית ועשיית הטוב במרכז. זה שינוי מהותי. מהלך WOW למשל, עודד בני נוער רבים להתנדבות ועשיית טוב למען הקהילה. הגישה החברתית מבוססת על יוזמה מקומית, ישראלית, בהובלה של שיווק קוקה- קולה. המותג אמנם בינלאומי, אך מרחב הפעולה שניתן לצוות כמעט בלתי מוגבל. החדשנות, הפיתוחים והמהלכים שלנו, בשיתוף קוקה- קולה הבינלאומית. יש לנו את החופש ליזום, ליצור, להביא את היכולות האישיות שלנו לעבודה ולהשפיע.

רושל יוסופוב – רכז מלאי, מחלקת לוגיסטיקה

"הגעתי למקום שאוהב להקשיב"

רושל יוסופוב, עובד בחברה כ-17 שנים. בעבר היה מפעיל מכונאי שזכה בהוקרת מצוינות, עבד כמוביל קו וממלא מקום מנהל משמרת באולמות הייצור של מגוון סוגי בקבוקים ופחיות. לפני כשלוש שנים ביקש לעבור לתחום הלוגיסטיקה ומונה לרכז מלאי התוצרת. במסגרת תפקידו, הוא אחראי על קבלת סחורה, סידורה והפצתה לאתרים. "התחלתי ללמוד ולהתקדם בתחום קצת שונה, מאתגר מאוד ומעניין". בנוסף, הוא נציג הלוגיסטיקה בצוות הפחתים, שמתכנס אחת לחודש במטרה לצמצם בזבוז ברחבי המפעל.

בשנת 2014 זכה ב'פרס הזהב' בתחרות הצעות הייעול, כשיזם, ביחד עם חבר לעבודה, דרך חדשה וחסכונית לשטיפת מיכל המילוי, על ידי לחץ של CO2 בתחילת תהליך הייצור. אחרי בדיקות מדוקדקות בשטח שהוכיחו שהתהליך תקין ולא פוגע באיכות המשקה, הוא נכנס כצעד אוטומטי בראש סדרת ייצור. החיסכון המשוער של המהלך הוא מאות אלפי שקלים בשנה, ושני העובדים היזמים גם זכו בפרס מהנה ומעניין – טיסה לגרמניה וביקור בתערוכת מכונות. "זה באופי של קוקה-קולה. רוצים שינויים ומקשיבים לעובדים, וכשהעובד יוזם שיפור ומקדם אותו, הוא גם מקבל מוטיבציה ומרגיש מוערך. לשמחתי הגעתי למקום שאוהב להקשיב".

את הגישה היזמית, רושל מקדם בין השאר, באמצעות ניהול פרויקט "2 שניות שיפור" – תכנית שמעודדת את העובדים להציע שיפורים קטנים ופשוטים שיוסיפו ערך למפעל. במחלקת הלוגיסטיקה רושל מעודד אנשים להציע, מרכז את ההצעות וחונך חלק מהיזמים ועל כך קיבל הוקרה כמצטיין שנתי ב – 2019. בשנה הראשונה של הפרויקט עובדי מחלקת הלוגיסטיקה בלבד, הציעו מעל 80 רעיונות. "בשנה הבאה יהיו עוד יותר", מצהיר רושל, שגם רואה איך היוזמות מקרבות בין העובדים לדרג הניהולי "תמיד היה שיח טוב עם המנהלים, אבל "2 שניות שיפור" פתח עוד רמה של דיאלוג שעד עכשיו פחות נראה לעין".

עודיי מסארווה – רכז מלאי, מחלקת לוגיסטיקה

"זו תחושה שאני מציע משהו גדול"

"אנשים מציעים יותר ויותר רעיונות", אומר עודיי מסארווה, מפעיל מכונאי באולם הייצור של בקבוקי ליטר וחצי, שבו הוא גם מוביל פרויקט "2 שניות שיפור". "הם רואים שזה עושה את הכל יותר קל ויעיל ומקל על העבודה. מבחינת הרגשה אתה מרגיש שעשית שינוי, שמה שאתה הצעת באמת עובד ושאנשים שמחים לקבל את זה".

עודיי בעצמו יזם שינוי במכונת האריזה (פֵקֵר) שעוטפת את הבקבוקים בשרינק (אריזת ניילון). כשמסבים את המכונה מעבודה על שישיות ל- 12 בקבוקים צריך להחליף חלקים במכונה. בכל פעם נדרשו לכך שני אנשים, משני צידי המכונה, כשבצד אחד חלל העבודה צר ולא נוח לפעולה "עבדתי שם והתחלתי לחשוב איך אפשר לעשות את ההסבה מבלי להיכנס לשם".

הוא עבד על כמה רעיונות ולבסוף הציע שינוי בחלקי המכונה, כך שניתן יהיה להרכיב אותם מצד אחד בלבד. "התחלנו את התהליך עם מנהל טכני בגלל שזה נוגע לחלקי מכונה, שאישר את הרעיון אך רק רצה לוודא שלא נפגע בחלקים המקוריים". בעזרת מכונאי נוסף ובסיוע המסגרייה הם יצרו חלקים דומים, ביצעו כמה בדיקות ולבסוף הכניסו את השינוי לפרוטוקול העבודה. "חסכנו בכוח אדם, האצנו את ההסבה ומנענו חוסר נוחות וסיכון לעובד שעומד במקום לא נעים".

עודיי קיבל מחמאות והוקרה על היוזמה "המנהל שלי חיזק ופירגן ונתן לי תחושה שאני מציע משהו גדול. הוא פתוח לשינויים ויודע שאם זה עוזר לעבודה קלה וחלקה, זה לטובת כולם. המנהלים שלנו מבקשים שידברו איתם ויזמו רעיונות. הם יודעים שככה אפשר ללמוד מהעובדים ולא רק להיפך".

x
חיפוש
משרה

מיצאו את המשרה
הבאה שלכם!