להיות שם בשבילם בדיוק ברגע הנכון

בקבוצת החברה המרכזית למשקאות יודעים שכל אחד מאיתנו עובר לעיתים קשיים בלתי צפויים, שיכולים לשבש את מהלך החיים והעבודה. בגישה רגישה ומעשית, ששמה תמיד את העובד במרכז, אנחנו מצליחים לאתר את אלו שזקוקים לעזרה ולהעניק להם רשת ביטחון ותמיכה, כדי לצלוח את תקופת המשבר. שני עובדים שקיבלו סיוע מקצועי, אישי ודיסקרטי מספרים על התהליך המרגש והיציאה לדרך חדשה.


יהלומה קרייס, מנהלת מחלקת הפרט של הקבוצה
יהלומה קרייס, מנהלת מחלקת הפרט של הקבוצה

רואים רחוק – יוצאים לעצמאות כלכלית

בזכות חשאיות ורגישות גדולה, עובדים רבים בקבוצת החברה המרכזית למשקאות כלל לא מכירים את עובדות תחום הפרט שפועלות באגף משאבי אנוש. יחידת הפרט נותנת למנהלים בכל אחת מהחברות בקבוצה, כלים לאיתור עובדים שנמצאים במצוקה משמעותית, מבצעת ניתוח של המקרים ודואגת לסיוע הכרחי במגוון תחומים.

"הסיוע שלנו יכול להיות בהיבט רגשי, כלכלי, משפחתי או משפטי", מסבירה יהלומה קרייס, מנהלת יחידת הפרט של קבוצת ישראל. "בכל בעיה שהעובד או משפחתו נקלעו אליה והם לא יודעים למי לפנות או לא יכולים לפנות לעזרה, אנחנו מספקים עבורם מענה של מומחים חיצוניים. אם המשבר מגיע על רקע מחלה של העובד או של בן משפחה שלו, אם הבנק מקשה, אם הילדים נמצאים בבעיה הדורשת התערבות מקצועית, אנחנו מעניקים לעובדים שירות סוציאלי, כלכלי, משפטי, פסיכולוגי ועוד – הכל בהתאם לצורך הממוקד ובמימון של החברה".

חשוב לציין, כי כל הפרטים והמידע על עובדים המקבלים עזרה שמורים בדיסקרטיות מרבית ומנוהלים במערכת חיצונית. עובד עשוי לעבור תהליך מתמשך של חודשים ואף שנים ללא ידיעת חבריו לעבודה, אם יבחר שלא לשתף אותם.

מקרה אחד מני רבים הוא של ג' מאחת החברות בקבוצה, שמצבה הכלכלי והמשפחתי יצר אצלה ואצל משפחתה מצוקה. הסיוע שקיבלה התחיל משיחה אקראית עם רכזת הפרט, כשג' סיפרה על קשיים כספיים שיש לה, ללא ציפייה לקבל עזרה. "עבדתי 6 שנים בחברה ולא ידעתי בכלל שזה קיים", היא נזכרת. "היינו בתהליך של בניית בית באותם ימים ולא הצלחנו להסתדר עם כל ה'חבילה' של ילדים, בית, תקציב".  

ג' הביעה עניין בקבלת עזרה ותואם עבורה מפגש היכרות עם מלווה מטעם חברת ייעוץ כלכלי. "המדריכה שקיבלנו הייתה מדהימה. אחרי שנמצאנו מתאימים, התחלנו תהליך מובנה בו קיבלנו משימות, ריכזנו חומרים והיינו פעילים מאוד. בהתחלה תרגלנו 'על יבש' ולאט לאט נכנסנו לעומק ניהול משק הבית, החסכונות, הזכויות והחובות".

ג' נזכרת שלפני ההדרכה לא הצליחה להסתכל קדימה אפילו עד סוף החודש, וכעת היא מסוגלת לראות מספר שנים קדימה, עם תכניות חיסכון וחשיבה לעתיד הקרוב והרחוק. באמצעות התהליך המתמשך שהדגיש הֶרְגלים כלכליים בריאים. "הסיוע הוא לא משהו שמתחיל ונגמר בטיפים אלא גם ליווי וזמינות בטלפון, מיילים וכו'. לכל אורך הדרך, רכזת הפרט הייתה אתנו בקשר כדי לוודא שאכן התהליך עוזר לנו ומתאים לנו והייתה מחוברת לכל שלב".

סיוע הכרחי – ומותאם אישית

העירנות והאכפתיות של המנהלים, היא המפתח לאיתור העובדים שחווים קושי או משבר. מטעמי צנעת הפרט, בכל סיוע מעורבים בדרך כלל רק העובד, מנהליו ואנשי משאבי האנוש הרלוונטיים. "אנחנו מקיימים מפגשי מנהלים בכל אחת מהחברות בקבוצה" מסבירה יהלומה, "מציגים את פעילויות הסיוע ונותנים כלים לאתר מצבי מצוקה ודחק. האחריות להפניית העובדים אלינו היא של מנהלי היחידות וגופי משאבי אנוש בחברות".

"בנוסף להיבט הפרטיות, אנחנו כמובן רוצים לבחור בקפידה את המקרים ולעזור למי שבאמת זקוק לעזרה",  מסבירה יהלומה. עם קבלת הפנייה, נכנסות עובדות יחידת הפרט לעובי הקורה ועורכות פגישת אבחון עם העובד/ת שבה מבינים את המקרה לעומק, במטרה לבנות סל סיוע אישי ומותאם. "לעתים", יהלומה מספרת, "עובד לא ירגיש בנוח להיפתח ורק אחרי תחילתו של תהליך הסיוע, איש המקצוע יזהה את שורש הבעיה. אז גם נעדכן את אופי הסיוע בהתאם".

זה היה בדיוק המקרה גם במשפחתה של ג', שבנה עלה באותם ימים לכיתה א' וחווה קשיי הסתגלות. לכן, מעט אחרי שהחל תהליך הליווי הכלכלי של המשפחה, הוצע להם גם תהליך משלים של ליווי הורי. "הרגשנו שאנחנו צריכים תמיכה משפחתית וזה מאוד התחבר עם כל ההיבט הכלכלי שעבדנו עליו". תכנית של 5-6 מפגשים הורחבה לשני מפגשים נוספים ונתנה מענה כולל לצרכי המשפחה. "הייתה לנו מדריכה מקסימה שהגיעה אלינו בכל שבוע לשעה-שעה וחצי ועזרה בכל מה שאפשר. תהליכים שבנינו בעזרתה אנחנו עדיין מיישמים".

"כעובדת, הסיוע שקיבלתי מאוד חיבר אותי לארגון וכמובן גם את המשפחה שלי", ג' מספרת. "נחשפתי לרמות נתינה ענקיות, וקיבלתי תחושה של מקום איכפתי ובטוח שנותן ערך הרבה מעבר לתנאים הסוציאלים הרגילים.  אחרי שחוויתי את נושא הטיפול בפרט, אני מבינה איזה חיבור עוצמתי ונדיר המקום הזה מייצר. זה לא מובן מאליו".

מעניקים מחסה ביום גשום

"עובדים הם הדבר הכי חשוב – לפני תהליכי היצור והמכונות", אומר ארנון אסף, מנהל הלוגיסטיקה של קוקה- קולה ישראל, "אנחנו סוג של משפחה – לא כקלישאה – וזו העוצמה שלנו. אתה מרגיש שתמיד יהיה מישהו לסמוך עליו ושיוכל לעזור לך. אצלנו לא הכל קשור לשכר – הבסיס העיקרי הוא יחס, רגש, והגישה הניהולית של לשים את האדם במרכז". בכל חודשיים ארנון והמנהלים שתחתיו מבצעים שיחות חתך ודואגים להכיר לעומק את משפחות העובדים. מהשיחות השגרתיות האלו הם מצליחים לאתר גם מצוקות.

עובד ותיק כזה הוא ש'. הוא שמע בעבר על עובדים שעזרו להם בשעת צרה, אבל רק כשפקד אותו משבר משפחתי כואב ומתמשך, הבין עד כמה מקום העבודה שלו איכפתי ומסור לטיפול מסוג כזה.

ש' מספר שהמשאב המיידי והחשוב ביותר שקיבל היה, ללא ספק, זמן. "קיבלתי את כל הפנאי לטפל בבעיות הבוערות שהיו לי, בעוד ששמעתי אנשים במצב דומה שעובדים במקומות אחרים, שברגע שהתחילו לבקש קצת חופש וזמן לעצמם, הם נזרקו לרחוב. הם פשוט לא האמינו למה שסיפרתי להם על התמיכה שאני מקבל".

"אני כבר הרבה שנים בחברה", מספר ש', "בתהליך הגיוס, פגשתי את המנהל דאז שאמר לי, 'החברה פה לא נותנת משכורות עתק, אבל היא מאוד משפחתית. חברה שדואגת לעובדים שלה ולא מסתכלים בה על העובד כמספר, אלא כאדם'. באותו זמן, במקום עבודה אחר נאמר לי בדיוק ההיפך: 'פה אין אנשים, רק מספרים. אתה עובד הרבה שעות ועושה המון כסף, אבל או שאתה עובד או שאתה עף'. אמרתי לעצמי שכסף חשוב, אבל יותר חשוב לעבוד במקום שרואה אותי כאדם ולא כמספר. בדיעבד אני רואה כמה זה נכון".

ההחלטה של ש' חזרה והוכיחה את עצמה. הנסיבות הקשות של אותו משבר משפחתי, מנעו ממנו להוציא לפועל שיפוץ הכרחי בדירתו, שכבר לא עמדה בתלאות החורף. באותה תקופה הגיעו לביתו כמה ממנהליו לבקר אותו ונחשפו לתנאי המחייה הקשים. "'למה שלא תשפץ?', שאלו אותי המנהלים. עניתי שהיו לי קשיים אישיים וכלכליים לאחרונה ושהשיפוץ שלי מתעכב. 'בדיוק על זה אנחנו מדברים', הם אמרו לי, בשביל זה אנחנו פה'".

בהתחלה ש' חשב שההצעה הגיעה מתוך נימוס. הוא הודה להם על ההתעניינות וזנח את הנושא כי לא הרגיש בנוח להעלות את העניין פעם נוספת. אך כעבור זמן מה זימנה אותו מנהלת משאבי אנוש לפגישה עם מנהלו האישי, בדיוק בנושא הזה. כבר באותו יום התקשרה אליו יהלומה מיחידת הפרט ואמרה שהיא מעוניינת לבוא ביחד עם קבלן ולהעריך את הפרויקט. "היא אמרה לי להגיד כל מה שאני צריך לקבלן ואז בהתאם לתקציב שיהיה לרשותנו, נבין מה ניתן לבצע. הגיע קבלן ראשון, אחריו קבלן שני ויצאנו לדרך".  היום, הגג של ש' אטום והתקרות תוקנו ונצבעו, הנזילות במקלחת טופלו "אני מרגיש שהבית מוכן לחורף. עכשיו יש לי בית שנראה כמו בית".

"זה לא משהו שמפרסמים", אומר ש'. "אני מניח שיחידת הפרט מאתרת את מי שבאמת חייב את העזרה ושומרת על הפרטיות של העובדים, אבל כשאתה פתאום צריך, יודעים לזהות את המצוקה שלך ואז נותנים הכל. בשיפוץ הזה היו מעורבים מנהלים וגם אנשי משאבי אנוש, ומבחינתי זה כמו לקבל עזרה מהאחים שלי. דואגים לי כאילו אני חלק ממשפחה אחת שנקראת קוקה- קולה".


x
חיפוש
משרה

מיצאו את המשרה
הבאה שלכם!