מעבירים הילוך: סיפורים מאחורי ההגה

צעירים או ותיקים, בחורף או בקיץ, אבל תמיד בגאווה גדולה – אלה האנשים שדואגים להביא את המוצרים עד ללקוח. הנהגים ואנשי ההפצה שלנו מדברים על מקצועיות, בטיחות, ושיגרת נהיגה ברמה אחרת.


מימין: תומר מוג'אני ונח נהרי, מובילי קו משקאות

לא רק נהגים

כשמשוחחים עם נהגי חברת המכירות וההפצה, מספיקות כמה מילים כדי להבין שהם עושים הרבה יותר מלאחוז בהגה. המוצרים שהם מספקים עוברים דרך ארוכה של פיתוח, רכש, ייצור, שיווק ומכירה עד שלבסוף מגיעים ליעדם. לנהגי ההפצה יש את הכבוד למסור את המוצר לידי הלקוח, והאחריות לייצג את כל מי שקדם להם בתהליך.

"המטרה שלנו היא להוביל", אומר תומר מוג'אני, מוביל קו משקאות באזור המרכז, ומתכוון לא רק להובלת הסחורה, "אנחנו נותנים שירות בצורה הכי יעילה וחיובית שאפשר, כדי להוות דוגמא ללקוחות עצמם, שיידעו שמדובר בחברה מבוססת וערכית, עם משמעת ואחריות ברמה גבוהה".

רועי קובי, מנהל צוות הפצה בחיפה מזה כשנה וחצי, מסתכל על 26 הנהגים ועוזרי הנהג שעובדים תחתיו ורואה קודם כל אנשי שירות. לתפיסת החברה, אלה הם אנשי הקו הקדמי ורועי מסביר שעל אף שהמקצוע עצמו הוא נהיגה, העבודה מתבצעת ברובה דווקא כשהמשאית חונה. "הנהגים חייבים לתת מענה לבעיות ולציפיות של הלקוחות, דרושה בקיאות גדולה במוצרים של חברות CBC ישראל (מוצרי קוקה-קולה, פריגת, אלכוהול, בירות, מי נביעות ועוד), יכולת לביצוע גבייה, אחריות על סכומי כסף גדולים, ביקורת על תעודות המשלוח וטיפול בתלונות אם וכאשר עולות".

נהגי ההפצה הם אלה שפוגשים את הלקוחות על בסיס שבועי. בכל יום הנהגים עוברים בכ-15-20 נקודות, יוצרים ומחזקים קשרים עם השטח – קשרים שיש רק בין לקוח לנהג הפצה. "עם כל הלקוחות שלי אני בקשר טוב", מספר אתלאי מהרי, מוביל קו משקאות בצפון תל אביב כבר למעלה מ-16 שנים. "הם לקוחות טובים וטוב לי לעבוד מולם".

לצד הנהגים נמצאים כאמור עוזרי הנהג. העבודה מתנהלת בצמדים קבועים, לעתים לאורך שנים, וכך נוצרים יחסים קרובים של חניכה ולעיתים העוזרים מתקדמים לתפקיד נהג. "אנחנו קולטים עוזרים גם בהסתכלות קדימה ומזהים פוטנציאל", מסביר רועי, לאורך תקופה בוחנים את היכולות וההתנהלות של עוזרי נהג ולחלקם מציעים מימון לרישיון נהיגה מעל 12 טון ותפקיד ראשון של נהג. "אנחנו שואפים לפתח ולהכשיר אנשים מתוך המערכת ויש לנו עוזרים שהתקדמו לתפקיד נהג. זה תלוי כמובן גם ברצון שלהם".

"מצפים למאמצים – אבל הבטיחות מעל הכל"

עם זאת, צריך לציין שיש גם דרישה פיזית לא מבוטלת מהנהגים, שאחרי הכל צריכים גם לפרוק סחורה. "אנחנו עובדים הרבה פעמים בתנאים לא פשוטים", מסביר רועי, שעובדיו פורקים סחורה בתנאי מזג אוויר שונים. "אנחנו משתדלים לתת את כל מה שאפשר כדי להקל – אמצעי שינוע וניוד ולפעמים אף עוזר שלישי במשאית – אבל בסופו של דבר מדובר בכמות גדולה של סחורה לפריקה".

וכשפורקים סחורה בכזאת כמות ובכל מזג אוויר, דרישות הבטיחות חייבות להיות גבוהות ביותר כדי לשמור על כל העובדים שלנו. "קודם כל האחריות שלנו היא לחזור שלמים ובריאים לילדים שלנו" אומר תומר, וכמנהל שאחראי לשלום נהגיו, ורועי מוסיף באופן חד משמעי שבטיחות העובדים היא מעל הכל. בימי גשם כבד אנחנו מעבירים תדריכי בוקר, שולחים הודעות ומנחים נהגים לעצור בצד, כשחם אנחנו דואגים לקרר את האנשים שלנו עם מים וגלידות ומזכירים להם לנוח במזגן כשאפשר, ויודעים שגם הלקוחות ידאגו להם.

אתלאי מהרי, מוביל קו משקאות בתל אביב

מנהלי ההפצה דואגים לחלק את העומסים בין הנהגים ככל האפשר, ולתכנן את מקומות האספקה בצורה הנוחה ביותר, על קרקע ישרה, ללא טיפוס והליכה מיותרת. "גם שעות העבודה די נוחות ובכל שנה אנחנו מרגישים שיש פחות ופחות תקלות", טוען תומר, "זה מתחיל אפילו מהרכבת המשטחים במחסן, שנעשית בצורה איכותית ומסודרת ולכן גם כשאנחנו מגיעים ללקוחות שבהם הפריקה פחות נוחה, אנחנו יודעים שנסתדר".

כל הנהגים עוברים הדרכות בטיחות שונות, על שימוש נכון ברמפה, עבודה בטוחה במחסן והרמת משקלים, לצד הדרכות על תקנות הכרחיות לדרך כמו משקלים מותרים להעמסה, ויוצאים לדרך רק בנעלי עבודה. המשאיות עצמן הן רכוש קוקה-קולה ומתחדשות פעם בכמה שנים, כדי להבטיח בטיחות ונוחות ברמה הגבוהה ביותר. "יש לנו מוסך שבודק את המשאיות בשגרה עד לרמת הפנס", אומר תומר, "כדי שנוכל לצאת בצורה בטוחה בחורף ובקיץ".

להבין את התפקיד ולהרוויח בגדול

בתור נהג ותיק, אתלאי הוסמך לחנוך נהגים חדשים שמגיעים לחברה ולחלוק איתם את הניסיון שצבר בדרכים ומול הלקוחות. לדבריו, הסיפוק הכי גדול הוא לראות את הנהגים החדשים בהמשך הדרך כשהם כבר אדונים לעצמם. "זה כיף גדול לחנוך אנשים כאחד שמכיר את החברה ואת האתגרים והטיפים הקטנים. אני שמח לראות אותם נשארים". מי שנשאר יכול לקצור גם פרסים מאוד איכותיים. לאורך השנה, ובמיוחד בקיץ העמוס, נפתחות תחרויות יעדים שונות שבסופן מוענקות טלוויזיות, טלפונים, ימי כיף בספא ואף חופשות מפנקות במיוחד בחו"ל על בסיס הכל כלול.

רועי מספר שצוות הנהגים שתחתיו מורכב מצעירים ומבוגרים כאחד, והקשרים שנוצרים ביניהם, למרות פערי הגילאים, יוצרים מרקם חברתי מיוחד והשפעה מקצועית חזקה. "בד"כ החונכים הם חבר'ה מקצועיים ומחוייבים. הצעירים לומדים מהם לא רק על נהיגה, אלא גם על שירות ופעמים רבות נעזרים בהם כדי להבין את גבולות התפקיד – למשל, כשלקוח מבקש משהו והם לא בטוחים אם נהוג למלא את הבקשה".

הבדל נוסף בין ותיקים לצעירים, לדבריו של רועי, הוא הבנה והפנמה של חשיבות העבודה, שלעתים מגיעות רק עם הזמן, "הוותיקים מבינים שהם הלב של החברה וכמובן שהם גאים בזה. את הצעירים אנחנו שואפים ללמד ולגרום להם להבין עד כמה התפקיד הזה חשוב ומהותי בחברה שלנו".

חברת המכירות וההפצה דואגת לנקות את המשאיות לעתים תכופות כדי לוודא שהסמל המסחרי מבריק ומציידת את הנהגים במכנסיים וחולצה ממותגים ומגוהצים, שהולמים את התפקיד החשוב. אתלאי מסביר שהדבר החשוב ביותר עבורו הוא להגיע בגישה טובה ולתת אהבה ויחס טוב ללקוחות. כשהוא נוהג כך, הוא מקבל יחס דומה בחזרה, "מאוד עושים לנו כבוד. יש לי לקוחות שאומרים לי 'העבודה תחכה', ומציעים משהו לשתות או לאכול", הוא אומר.

כנציג של החברה, תומר מתאר יחס חם מצד הלקוחות, שיודעים שהם מקבלים טיפול מקצועי ומתייחסים לנהגים בהתאם. הרבה מהלקוחות סומכים עלינו בעיניים עצומות ואפילו נותנים לנו גישה למחסנים בידיעה שלמה שנעשה עבודה טובה"



x
חיפוש
משרה

מיצאו את המשרה
הבאה שלכם!