אחזקה חזקה: להסתכל למכונות בלבן של העיניים

מה צריך כדי להיות מכונאי מוצלח, למה לפתור תקלות זה רק החלק הקל של העבודה ואיך זה מרגיש כשקו הייצור עוצר וכולם מחכים רק לך? כך זה נשמע מפי האנשים שמצילים את המצב פעם אחר פעם


צוות האחזקה על קו היצור

"זה בית הספר הכי טוב שאפשר לקבל בתור מכונאי"

"אחרי שאני פותר תקלה אני מרגיש סיפוק גדול. אבל לפתור את התקלה זה קל – להבין למה היא קרתה כדי שלא תקרה שוב, זה האתגר האמיתי". יניב קדוש, בן 28, הצטרף לגת בתחילת 2018 כמכונאי אחזקה בקווי המילוי. "סיימתי לימודי הנדסאים במכללת רופין והגעתי לכאן אחרי שנה במפעל של חברה גדולה אחרת", הוא מספר, "שם לא נתנו לי לעשות כלום ולא האמינו בי. בגת אני לומד תוך כדי עבודה, דואג לתחזוקה השוטפת של המכונות, מטפל בהמון תקלות ואוהב את האקשן. זה בית הספר הכי טוב שאפשר לקבל בתור מכונאי".

יניב עובד בצוות של שישה מכונאים במחלקה שאחראית על חומרי הגלם שמיועדים לייצוא לחו"ל. "אנחנו עוזרים אחד לשני, אבל לפעמים אתה לבד וכולם תלויים בך, כי הייצור בקו מסוים מושבת". אחד הכלים שמסייעים למכונאים במפעל היא מערכת לתיעוד תקלות ותזמון העבודה השוטפת על המכונות. "אני עובד איתה הרבה, ואם יש תקלה שאני לא מסתדר איתה, היסטוריית התקלות של המכונה יכולה לעזור".

לעיתים קרובות המכונאים נדרשים להפגין את הידע, היצירתיות והמקצועיות שלהם. "באחת ממשמרות הלילה שלי לפני כמה חודשים קרתה תקלה במכונת המילוי. המפעילים של הקו עצרו את הייצור וקראו לי, הייתי אז די חדש וזה מצב מלחיץ – כולם מסתכלים עליך ואתה היחידי שיכול לפתור את זה. לשמחתי מדובר במכונה שלמדתי עליה הרבה וקראתי את ספרי ההדרכה שלה. פניתי לספרים ולשרטוטים ואיתרתי את התקלה, זה נחמד שיוצא לך להציל את המצב".

יניב מדגיש שלא צריך רק ידע וחוש וטכני כדי להיות מכונאי בגת. "כדי להצליח פה צריך ראש גדול ובעיקר יחסי אנוש טובים. צריך לדעת לדבר בגובה העיניים גם עם המנהלים וגם עם אלה שעובדים לצדך".

"ההתקדמות של הטכנאים שלי היא זו שמובילה את הארגון קדימה"

"התחלתי לעבוד במפעל ב-2007 בתור טכנאי במחלקה האספטית, ממש בלב הייצור", איציק שמואל נזכר בתחילת דרכו בפריגת. כשהבינו במפעל שהעסיקו עובד עם פוטנציאל גבוה, איציק נשלח ללימודי הנדסאות על חשבון החברה. אחרי שסיים את הלימודים, קיבל קידום לתפקיד מנהל מחלקת האחזקה של קווי המילוי, אותו הוא ממלא גם היום.

המפעל עובד 24 שעות, חמישה ימים בשבוע, כאשר ימי שישי מיועדים לטובת אחזקה. איציק מנהל צוות של שמונה טכנאים שאחראים על התחזוקה השוטפת של כל מערך קווי המילוי, ונותנים פתרונות למכונות המשלבות מערכות בקרה ומכניקה חדישה – חלקן באוטומציה מלאה, לצד מכונות ישנות ומתוחכמות פחות. "יש כאן אלמנט של לחץ גדול", מסביר איציק, "כל תקלה במכונות מפסיקה את הייצור, אבל צריך לקחת בחשבון גם שהמיץ נמצא באמצע תהליך שיש בו נקודות אל-חזור. מיץ שייתקע יותר מדי באותו מקום ייהרס".

איציק שמואל: "שלחתי טכנאים לשבוע למידה בגרמניה על מכונה חדשה"

התפקיד של איציק הוא לתת מענה מהיר ויעיל לטכנאים שמתייעצים איתו בהחלטות מורכבות, והוא מצדו מתייעץ עם ההנהלה. "מוכרח להיות קשר טוב בין כולם. בסופו של דבר, ההתקדמות של הטכנאים שלי היא זו שמובילה את הארגון קדימה". כדי לדאוג לשיפור המתמיד של עובדיו, חשוב לאיציק לארגן השתלמויות הדרכה על מכונות חדשות, אותן מעבירים נציגי יצרני המכונות בעצמם, בין אם במפעל או בחו"ל. "לפני שנה שלחתי שני טכנאים לשבוע למידה בגרמניה על מכונה חדשה, בבית הספר של היצרן עצמו. אצלנו בגת פתוחים לשינויים והחברה מאוד דינמית כי אנחנו מתאימים את עצמנו לשוק ולצרכים שלו, גם בארץ וגם בעולם".

איציק מנחיל שיטת עבודה שבה הטכנאים מכבדים זה את זה, עוזרים אחד לשני ומתייעצים לגבי תקלות. אחד העזרים הטובים ביותר לטכנאי המתחיל, אך גם לוותיק, היא מערכת שאיציק הטמיע בחברה לפני כמה שנים. "זו מערכת שעושה שני דברים. הדבר הראשון הוא לספק סדר יום לטכנאים. מזינים בה את כל הנתונים של טיפולי האחזקה השוטפת, והיא יודעת להגיד איזה ציוד צריך לקבל תחזוקה. הדבר השני הוא שכל תקלה מדווחת למערכת, וכך נוצרת בעצם היסטוריית תקלות שאפשר ללמוד ממנה". אחרי שכל טכנאי דיווח למערכת על התקלה בה טיפל, איציק עובר על התקלות ומוודא עם מפעילי הקווים שהכול הסתדר.

כמה שנים לתוך התפקיד, הוחלט בחברה לשלוח את איציק ללימודים נוספים, הפעם לתואר ראשון במנהל עסקים, אותו הוא מסיים בקרוב. "עבדתי במקביל ללימודי ערב, וזה לא היה קל, במיוחד עם משפחה ושלושה ילדים, אבל אני מאמין שכדי להיות טוב צריך לתת את כל כולך ולהשקיע מה שאתה יכול. אני מבין את היעדים והמטרות של גת וככל שאני יותר שותף וקרוב אליהם, כך אני רוצה לתת מעצמי יותר".

"מרגיש מצוין כי בלעדי היה נוצר עיכוב בייצור"

"אני הנדסאי מכונות בהכשרה שלי, ומטפל בכל מיני סוגי תקלות – מנועים, משאבות, מערבלים, מה שצריך". אנחנו תופסים את דוד אפללו – מכונאי אחזקה במחלקת תשתיות, בדיוק אחרי שסיים להחליף מנוע וגיר במסוע חביות באחד מאולמי הייצור. דוד עובד בגת שנה פלוס, בעיקר בבוקר. "לפעמים מקפיצים אותי בלילה, אבל זה קורה מעט מאוד", הוא מספר. אחרי תיקון תקלה, דוד לא מתרגש במיוחד: "אני מרגיש מצוין כי בלעדי היה נוצר עיכוב בייצור, אבל זה בסך הכול אומר שאני עושה את העבודה שלי כמו שצריך". דוד מספר שכטכנאי צריך להיות אחראי ולדעת לעבוד עם אנשים. "זה לא פשוט. זה כמו להיות נשוי, כל אחד בא מעולם אחר".

במסגרת העבודה דוד מטפל במכונות ותיקות ואמינות ששירתו את המפעל נאמנה במשך 76 שנותיו וגם במכונות ברמה הגבוהה בעולם, מערכות רובוטיקה ופנאומטיקה בטכנולוגיה חדישה. "כל יום זוכים לחוות דברים חדשים, וכשאין עומס אפשר ללמוד על כל מכונה לעומק ולהתמקצע".

"האווירה במפעל מצוינת, ואם יש בעיות, המנהלים שמחים לעזור", דוד מספר, "ובעיקר יש פה תנאים מעולים – קרן השתלמות אחרי שנה, טיולים כל הזמן, הפתעות בחדר האוכל וכמובן ארגז שתייה בכל חודש ופירות שאפשר לקחת הביתה למשפחה".






סל ההטבות שלנו דינמי וסוגי ההטבות משתנים מעת לעת.

x
חיפוש
משרה

מיצאו את המשרה
הבאה שלכם!